Tajemství sanatoria

V roce 1928 cestuje doktorka Hannah Neumannová z Vídně do dánského nervového sanatoria, aby pomohla zabránit sebevraždám, které se tam v poslední době rozmohly. Nikdo si s nimi neví rady, lékaři netuší, jak je zastavit. Hannah rozvíří dlouho stojaté vody ústavu, studovala psychoanalýzu u samotného Sigmunda Freuda a začne ji na pacientkách praktikovat. Pravou ruku najde v ošetřovatelce Dagmar, která jí pomáhá najít příčiny úmrtí žen. Mezi nimi se zrodí nejen pracovní, ale především milostné pouto, které na sklonku dvacátých let minulého století bylo pro většinu tehdejší společnosti tabu. Podaří se ženám zjistit, co za záhadnými událostmi stojí? Má na smrt pacientek vliv úplněk, nebo je pes zakopán jinde?

Na rovinu přiznávám, že jsem měla s titulem Tajemství sanatoria, na který jsem se hodně těšila, docela problém. Zřejmě se naše cesty neprotnuly ve správný čtecí okamžik a k tomu byla moje očekávání jiná, než mi knížka nabídla. Nic to však nemění na faktu, že své čtenáře si určitě najde, jen já jsem nebyla tou správnou cílovou skupinou. Kdo ví, třeba za pár let ten správný čas na četbu nastane.

Napůl detektivní, napůl psychologický román cílí na čtenáře, který hledá netuctové čtení. Příběh je napsán způsobem, jenž nesedne úplně každému, jednotlivé dějové linie nejsou oddělené, linky Hannah a Dagmar se střídají s částmi, v nichž poznáváme jednu z pacientek, jíž se přezdívalo Kobyla. Chvíli trvá, než si na tento trochu nepřehledný způsob zvyknete, ale když se soustředíte, půjde to.

Autorka se zaměřila na život ve dvacátých letech minulého století. Ty byly sice zvány zlatým věkem a dávaly prostor bohémství, v některých vrstvách dobové společnosti však neměla jistá uvolněnost a odlišná sexuální orientace šanci.

Text je strohý a věcný, připadal mi odosobněný, jakoby spisovatelka Anne-Sophie Lunding-Sørensenová byla jen vzdálenou pozorovatelkou, do postav jsem se nedokázala vcítit. Na knížce oceňuji zajímavý námět, nervové sanatorium je pro čtenáře psychologicky laděných knih tou správnou lokací. V knize se autorka zabývá hned několika tématy, řeší otázku feminismu a postavení vzdělaných žen v upjaté společnosti, k tomu přidala i milostný lesbický vztah – ale nečekejte žádné pikantní a dekadentní scény, vše se odehrává v jemných a vkusných náznacích.

Pokud aktuálně hledáte lehčí četbu, nechejte si Tajemství sanatoria třeba na dlouhé zimní večery, kdy se na čtení lépe soustředíte. My se spolu s knížkou nepotkaly ve správnou dobu, ale věřím, že si své čtenáře najde a já si ji zkusím přečíst znovu s časovým odstupem.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Host, knížku zakoupíte na eshopu.

Autor: Zápisky jedné knihovnice

Knihovnice tělem i duší.

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít