Srovnáno se zemí

Druhá kniha z pera Richarda Bachmana, alter ega Stephena Kinga, si mě získala stejně jako předchozí Dlouhý pochod. Tentokrát se nejedná o dystopii, ale o příběh, který může prožít každý z nás. Stačí jen, abyste na něčem lpěli tak, jako Bart Dawes na svém domě.

Pro Barta má dům velký význam. S manželkou v něm prožil smutné i veselé chvíle, představuje pro něj opravdové zázemí. Stejně tak lpí na své práci v prádelně, kde se na svůj post vypracoval opravdu od píky. Obojí má ustoupit pokroku, dálnici, která povede právě místy, kde obojí stojí. Bart se však snadno nevzdává. Osud mu už jednou to nejcennější vzal, podruhé to nedovolí.

I tato bachmanovka nazvaná Srovnáno se zemí mě chytla od prvních stránek, protože, autor prostě umí. Umí nastínit atmosféru, umí vystihnout podstatu svých hrdinů, a kombinace obojího slibuje, že si užijete další psychologickou sondu do hlubin lidské duše. Bart je poměrně kontroverzní člověk, zpočátku jsem mu dokonce i fandila, ale postupem času mi hlavou čím dál častěji problesklo, jestli by neměl vzít odstupné, sklopit hlavu a přestěhovat se jako jeho sousedé.

Stephenu Kingovi se prostřednictvím svého alter ega opět podařil mistrovský kousek. Dokázal, že hrůza a děs nemusí nutně pocházet z hororově laděných románů, ale že pocity určité beznaděje a strachu z nevyhnutelného umí nastínit i ve svých psychologických, na vážnější notu laděných příbězích. Zlověstnou náladu jsem cítila už od prvních stránek, tak nějak jsem tušila, že to nebude žádné růžové čteníčko, ale pořádný masakr. Autor stupňuje napětí, chvílemi je děj vážný, jindy zase sklouzává do komické roviny (v Bartově případě spíše tragikomické). Děj si udržuje pozvolné tempo, King je opět velmi důsledný a seznámí vás s osobním i profesním životem Barta Dawese, nevynechá významné mezníky i zdánlivě nedůležité informace, ale všechno má v příběhu své místo.

Opět jsem přečetla s velkým zaujetím, zůstala ve mně stopa smutku i lehkého dojetí nad celým příběhem. Vždyť to, co se stalo Bartovi, může potkat kohokoli z nás. V románu Srovnáno se zemí vás neděsí klauni, upíři, ani nadpřirozené schopnosti. Tentokrát je to strach ze ztráty něčeho, na čem lpíte. Pravé zoufalství poznáte, když se vžijete do jednoho bezútěšného psance a spolu s ním budete bojovat o to, co mu patří.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta.
Knihu můžete koupit na eshopu.

Autor: Zápisky jedné knihovnice

Knihovnice tělem i duší.

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít